Monday, November 8, 2010

Onomastica Regelui şi aniversarea anticomunistă

În seara de 8 noiembrie, de Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, la Ateneul Român, a fost organizată o manifestare menită să celebreze în acelaşi timp onomastica Regelui Mihai I şi aniversarea a 65 de ani de la una dintre primele demonstraţii masive anticomuniste. Cele două sunt strâns legate prin aceea că oamenii veniţi pe 8 noiembrie 1945 în Piaţa Palatului, fie că erau ţărănişti, liberali, legionari – câţi mai erau în libertate – , elevi, studenţi, funcţionari sau muncitori, l-au susţinut pe Regele aflat în conflict deschis cu guvernul de atunci, susţinut de politica şi armele Sovietelor. După cum spune Radu Câmpeanu, unul dintre participanţii de la evenimentele din 1945, toată mulţimea scanda două lucruri: „Regele şi Patria!” şi „Libertate!” Au venit oamenii comuniştilor, s-a şi tras, dar mulţimea a rămas în piaţă. Astăzi, după zeci de ani, supravieţuitorii, câţi mai sunt în putere, s-au adunat pentru a evoca acele momente şi – unii dintre ei – anii grei de puşcărie ce le-au urmat, şi pentru a-şi afirma ataşamentul faţă de aceleaşi valori: Regele şi Patria!
Las altora sarcina să descrie evenimentul la care au participat Alteţa Sa Regală Margareta şi Principele Radu, membrii partidelor liberal şi ţărănist, Dan Grigore, Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc şi alţii, mai mult sau mai puţin legaţi de eveniment. A fost, pentru mine şi pentru mulţi dintre cei din sală, un moment de speranţă. Şi am înţeles din nou că dincolo de vicisitudinile istoriei şi de slăbiciunile naturii umane, aşa cum spunea Shakespeare, „toate valurile oceanelor furioase nu pot şterge mirul de pe fruntea unui Rege!”

6 comments:

alexander said...

frate, daca tot ai fost in preajma majestatilor lor, poate imi raspunzi si mie la doua intrebari:

1. Soarta a cator mii de soldati romani a fost pecetluita de deciziile Regelui Mihai I ?

2. A venit cu decoratia lu' Stalin la Ateneu sau nu?

PS. Poporul prostinformat asteapta un text hagiografic despre printul care poate salva Romania, recte Duda!

Paul Slayer Grigoriu said...

Pe tema asta nu mai port polemici cu tine, din doua motive: in primul rand, nu-mi place sa ma repet.
In al doilea rand, e un lucru pe care cred ca te prefaci ca nu il intelegi. Insa discutiile care pun la indoiala un har dat de Biserica produc sminteala, iar eu asta incerc sa evit. Cred ca deja e o discutie intre tine si duhovnicul tau.

alexander said...

eu nu vorbesc de "principii" aici, ci de cazuri si persoane.

nu te mai comporta ca elita conservator de dreapta a Romaniei careia daca ii zici ceva de Basescu, iti raspunde ca esti psd-ist si tii cu iliescu si minerii :)

iti multumesc pentru ultimul sfat, dar nu confunda casa regala cu Biserica pe care nimic nu o va birui ;)

ricco said...

lasule.

Iulian Capsali said...

Draga Paul, imi pare rau ca nu ne-am intalnit la eveniment. Sunt un sustinator fervent al monarhiei, insa imi este limpede ca numai printr-o lovitura de forta se mai poate impune. Nu avem un Franco... Pe de alta parte, Regele Mihai a fost reprezentat de o Duda, care a participat la alegerile...prezidentiale. A lipsit tocmai cel cautionat spontan de popor in ziua de neuitat a vizitei regale de Paste: Nicolae, pe care, din pacate, MS nu l-a pregatit asa cum se cuvine: trimis la scoala de mic, liceu facut in tara, lasat vara pe la manastire etc. A pus miza pe Margareta si Radu Duda, ceea ce mi se pare o greseala tactica.
Spectacolul in sine, a avut momente superbe dar si involuntar comice, iar regia a fost deplorabila. Totusi, a lipsit, ca si in Piata Palatului acum 65 de ani, insusi cel care are legitimitatea in aceasta tara. Mi-a placut si curajul liberalilor, care sprijina ideea de monarhie la varful partidului.

PS Chestiunile critice le discutam intre noi. Fiului meu cel mic, participant la eveniment, i-am cantat pe drumul spre casa Imnul Regal :)

Donkeypapuas said...
This comment has been removed by the author.