Monday, October 17, 2016

Gânduri pe marginea unui film: Radu Jude, "Inimi cicatrizate"



Am vazut "Inimi cicatrizate". E un film frumos, cu momente de poezie, imagini si cuvinte inspirate, tonuri si nuante atent echilibrate. Si e o poveste tragica, dar din cu totul alte motive decat banuiesc ca a intentionat regizorul. Caci "Inimi cicatrizate" e un film sfasietor de autobiografic. Sigur, la prima vedere e o poveste cu si despre Max Blecher, dar - intr-un mod maiastru, artistic vorbind - desfasurarea porneste doar de la scriitorul mort tanar ce a cochetat cu nihilismul avangardist european si ne spune o poveste despre Radu Jude si cei pe care ii inspira, o anumita categorie de oameni recenti.
La un sanatoriu de pe malul marii,  Manu/Jude/omul lui Jude traieste tragedia unei boli nu atat fizice cat duhovnicesti. Pentru ca marea suferinta a acestui personaj este imposibilitatea de a iubi. Daca in "Aferim!" am vazut un film de propaganda, aici totul e mult mai verosimil, cu atat mai mult pentru spectatorul din afara, si deci mai autentic si valoros artistic. Aici mesajele politice sunt infiltrate subtil, ca un venin, care nu reuseste insa sa altereze substanta artistica, in schimb ne ofera o imagine a regizorului mult mai torturata decat, sunt sigur, e el dispus sa recunoasca. Personajul bantuit fara indoiala de intuitia frumusetii nu are forta launtrica de a se ancora, se topeste in judecata care-l impiedica pe autor sa-si iubeasca semenii (erotismul e intinat de inselaciune chiar in latura lui cea mai lumeasca); nu isi poate iubi tara, pe care o imbraca in viziunea progresista a imaginilor-cliseu cu antisemitism, discriminare impotriva tiganilor, coruptie, etc ; nu ezita sa-i batjocoreasca intr-o dezlantuire de invective una dintre cele mai importante figuri intelectuale interbelice, Nae Ionescu, si doi martiri "vinovati" de pacatul capital al societatii hip, legionarismul, Mota si Marin – ce nu se vede in film este cum, cazuti in razboiul civil din Spania,  cei doi au fost primiti in tara cu o admiratie cvasi-unanima, un articol elogios scriind inclusiv Nicolae Iorga, pe care il putem banui de orice in afara de simpatii legionare; invoca si un text laudativ la adresa lui Hitler scris de Cioran intr-o vreme in care mai nimeni din Europa nu intuia crimele atroce pe care urma sa le comita cancelarul german (in acea perioada publicatia britanica « Times » l-a desemnat « omul anului ») ; si nu-L iubeste pe Dumnezeu, caci in durerea autoprovocata de cultivarea lipsei de sens exclama (fraza-cheie involuntara a unei opere cinematografice involuntar-autobiografice), "Ne-a distrus crestinismul pe toti."
Si asa se face ca de la malul marii personajul nostru pleaca in moarte ucis interior de lipsa de sens. In lipsa imbratisarii pe care o respinge si o doreste sfasietor, ramane cu masturbarea sub cearsaful de spital, simbol graitor pentru generatia care isi va gasi in invectivele subtil anticrestine ce apar pe ici, pe colo, ratiunea de a imbratisa filmul.
Acestea fiind spuse, trebuie sa insist din nou pe valoarea artistica a « Inimilor cicatrizate ». E o imagine profunda si traita a suferintei. As compara-o cu plansul din unele poeme baudelairiene sau, venind mult mai aproape de vremurile noastre, cu acele formatii de black-metal din ale caror muzica si versuri razbate violent durerea despartirii de Dumnezeu, dar care, in acelasi timp, cultiva aceasta despartire cu furie. Tragedia atotcuprinzatoare e prilej de reflectie pentru caderile noastre de zi cu zi sau pentru caderea cronicizata prin care trecem. Si, uneori, din iadul cel mai adanc, renastem catre o viata noua. Dar asta nu vedem in "Inimi cicatrizate", caci regizorul este in prim-planul oglinzii in care un om isi implanta iar si iar pumnalul in organul chircit al unei simtiri pe care o refuza.

No comments: